Partnerzy serwisu:
Biznes

Forum Dialogu Technicznego CPK wzmacnia komunikację z branżą kolejową i budowlaną

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Data publikacji:
09-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
09-07-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. CPK

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Forum Dialogu Technicznego CPK wzmacnia komunikację z branżą kolejową i budowlaną
wiz. CPK
Centralny Port Komunikacyjny rozwija platformę promocji dobrych praktyk oraz wymiany informacji o standardach technicznych projektowanych linii Kolei Dużych Prędkości. Uczestnicy Forum rozmawiają o warunkach umów, zagadnieniach taborowych oraz przygotowaniu nowych kadr. Tylko w ciągu ostatnich trzech miesięcy odbyło się prawie 30 spotkań roboczych. Udział w pracach Forum zgłosiło ponad 800 ekspertów reprezentujących 400 firm z branży kolejowej i budowlanej oraz organizacje branżowe.

Forum Dialogu Technicznego to forma komunikacji spółki Centralny Port Komunikacyjny (CPK) z branżą kolejową i budowlaną, która ma pomóc w określeniu kluczowych wyzwań i opracowaniu najlepszych rozwiązań w procesie inwestycyjnym budowy Kolei Dużych Prędkości (KDP) w Polsce. Forum gromadzi przedstawicieli firm wykonawczych, producentów, biur projektowych, instytucji naukowych, izb branżowych i organizacji gospodarczych.

– Cieszy pozytywny i szeroki odzew branży na zaproponowaną przez nas formułę współpracy. W ciągu zaledwie 10 tygodni odbyło się 27 spotkań grup roboczych z udziałem prawie 1100 osób. To historyczna szansa dla polskiego biznesu. Inwestycje CPK mogą stać się impulsem do tworzenia innowacji, budowy potencjału i nowych kompetencji polskich firm oraz technologicznego przyspieszenia i dostosowania do europejskich standardów. Odbieramy także sygnały wskazujące na zainteresowanie światowych potentatów lokowaniem produkcji w naszym kraju. Forum zasygnalizowało pilną potrzebę poszerzania w Polsce możliwości testowych nowych produktów i systemów kolejowych, kluczowych w procesie dopuszczania do eksploatacji nowych elementów i systemów infrastruktury. Liczymy, że wkrótce znajdziemy właściwe rozwiązanie, które okaże się trwałym wzmocnieniem branży, nawet po zakończeniu budowy linii Y – mówi Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych.

Dzięki Forum możliwe jest szczegółowe konsultowanie licznych wymagań technicznych, dyskusja nad wdrożeniem norm międzynarodowych oraz zagadnień związanych z wymianą informacji i bezpieczeństwem. Spotkania techniczne pozwalają branży na wcześniejsze przygotowanie się do nadchodzących przetargów, a także zwiększają szanse polskich firm na udział w realizacji nowoczesnej infrastruktury – zarówno na etapie projektowania, jak i budowy oraz utrzymania. Wiele firm już dziś wykorzystuje Forum do nawiązywania partnerstw technologicznych.

Forum odgrywa również ważną rolę w stymulowaniu innowacyjności. Dzięki udziałowi uczelni technicznych i instytutów badawczych przestrzeń dialogu technicznego staje się inkubatorem wielu pomysłów, rozwoju kształcenia oraz polskiej myśli technicznej.

– Po trzech miesiącach działania Forum Dialogu Technicznego CPK można z pełnym przekonaniem stwierdzić, że inicjatywa ta spełnia swoją rolę – wzmacnia kompetencje rynku, zwiększa transparentność procesu inwestycyjnego, pobudza innowacyjność i stymuluje rozwój nowoczesnej, zintegrowanej infrastruktury transportowej, w tym Kolei Dużych Prędkości, która ma szansę stać się filarem przyszłej mobilności w Polsce – podsumowuje Piotr Rachwalski.

 Z punktu widzenia przedsiębiorstw Forum podnosi transparentność działań Centralnego Portu Komunikacyjnego i ułatwia dostęp do informacji. Przedstawiciele firm zyskują możliwość bieżącego konsultowania standardów technicznych, tworzenia rekomendacji oraz opiniowania kolejnych etapów realizacji programu inwestycyjnego CPK. Takie podejście ogranicza nieporozumienia, sprzyja lepszemu przygotowaniu do inwestycji, a przede wszystkim wypracowywaniu dobrych praktyk, chociażby w oparciu o inwestycje zrealizowane przez PKP PLK.

– Zacieśniliśmy współpracę z PKP PLK w zakresie wymiany informacji. Budowa linii Y projektowanej dla pociągów, które będą mogły pojechać z prędkością 350 km/h, obok konieczności wdrożenia nowych technologii, wymaga także napisania nowych rozdziałów przepisów prawa budowlanego i kolejowego. Stąd niezwykle cenny jest dla nas udział w forum Urzędu Transportu Kolejowego oraz Instytutu Kolejnictwa – dodaje Piotr Rachwalski.

W ramach Forum prowadzone są prace analityczne związane z przygotowaniem kadr na potrzeby budowy, eksploatacji, utrzymania i diagnostyki linii KDP.

– Rozpoczęcie działalności eksploatacyjnej linii Y będzie wymagać wykształcenia i przeszkolenia kadr w zakresie nowych kompetencji oraz modelu pracy, polegającego chociażby na powszechnym stosowaniu metodyki Building Information Modeling (BIM). Już dzisiaj CPK należy do liderów w tej dziedzinie, a nasi pracownicy zajmujący się obszarem cyfrowego odwzorowania obiektów budowlanych, zaliczają się do grona najlepszych specjalistów w Polsce, systematycznie dzieląc się wiedzą i doświadczeniem w tym zakresie. Jesteśmy w stałym kontakcie z kilkunastoma polskimi uczelniami i rozmawiamy o dostosowaniu programów kształcenia do naszych potrzeb. Zanim ruszą programy dydaktyczne poświęcone Kolejom Dużych Prędkości, obecne programy studiów dziennych lub podyplomowych będą uzupełniane o kluczowe dla CPK zagadnienia. Planujemy, że pierwszym z nich będzie przygotowanie do pracy w środowisku BIM – dodaje Robert Kuczyński dyrektor ds. Forum Dialogu Technicznego w CPK.

W najbliższych miesiącach planowane jest rozszerzenie tematyki poruszanej na spotkaniach organizowanych w ramach Forum o kolejne dziedziny, w szczególności cyberbezpieczeństwo.

Do spotkania inaugurującego Forum doszło z inicjatywy Macieja Laska, Pełnomocnika Rządu ds. CPK w ubiegłym roku. Cykliczne spotkania z ekspertami odbywają się od marca 2025 r.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Ilu pasażerów na Linii Y a ilu na dworcu CPK? Mamy dane

Infrastruktura

Ilu pasażerów na Linii Y a ilu na dworcu CPK? Mamy dane

Jakub Rösler 03 lipca 2025

CPK. Co najmniej 556 mln pasażerów kolei w 2035 r.

Pasażer

CPK: Jak najwięcej kontraktów dla polskich firm

Prawo i polityka

CPK: Jak najwięcej kontraktów dla polskich firm

Roman Czubiński 18 czerwca 2025

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Ilu pasażerów na Linii Y a ilu na dworcu CPK? Mamy dane

Infrastruktura

Ilu pasażerów na Linii Y a ilu na dworcu CPK? Mamy dane

Jakub Rösler 03 lipca 2025

CPK. Co najmniej 556 mln pasażerów kolei w 2035 r.

Pasażer

CPK: Jak najwięcej kontraktów dla polskich firm

Prawo i polityka

CPK: Jak najwięcej kontraktów dla polskich firm

Roman Czubiński 18 czerwca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5